چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: حجاب با «بگیر و ببند» تبدیل به فرهنگ نمی‌شود | امر به معروف و نهی از منکر، منحصر در اقدام سلبی نیست

  • کد خبر: ۱۴۳۵۱۱
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
آیت‌الله علم‌الهدی: حجاب با «بگیر و ببند» تبدیل به فرهنگ نمی‌شود | امر به معروف و نهی از منکر، منحصر در اقدام سلبی نیست
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مسلم است که فقط نیروی انتظامی نمی‌تواند در این عرصه وارد عمل شود، زیرا فقط با اقدام سلبی نمی‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد. نمی‌شود بگیر و ببند به راه انداخت و امیدوار بود که حجاب تبدیل به فرهنگ شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان، صبح امروز با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، محسن داوری فرماندار مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای استان و جمعی از مقامات استانی، مدیران شهری و فرماندهان نیرو‌های مسلح در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

برای رضای خدا به وظیفه خود عمل کنید

آیت‌الله علم‌الهدی در این دیدار با تأکید بر ضرورت اقدام آگاهانه و مبتنی بر برنامه در عرصه حجاب و عفاف اظهار کرد: تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در مشهد یکی از اقدامات مثبتی است که بسیاری از دغدغه‌مندان و خانواده‌های مشهدی را به تعیین تکلیف نهایی موضوع حجاب امیدوار کرده است؛ با این حال، باید به‌جای اینکه کار‌ها نقش اعلامی داشته باشد، در حوزه عمل وارد میدان شد.
ایشان افزود: مسلم است که فقط نیروی انتظامی نمی‌تواند در این عرصه وارد عمل شود، زیرا فقط با اقدام سلبی نمی‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد. نمی‌شود بگیر و ببند به راه انداخت و امیدوار بود که حجاب تبدیل به فرهنگ شود بلکه به‌جای این، رمز موفقیت در این عرصه این است که همه امورات مبتنی بر یک برنامه روشن باشد. برنامه قرارگاه باید توسط همه کسانی که مسئولیتی بر عهده دارند، جدی گرفته شود.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در دانشگاه‌ها این‌طور فرهنگ شده که دانشجوی پسر با پوشش نامناسب و دانشجوی دختر با آرایش تند اجازه ورود به محیط دانشگاهی را ندارند، باید این فرهنگ در سایر عرصه‌های اجتماعی هم اجرا شود.
ایشان با بیان اینکه در مسئله حجاب و عفاف، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باید مطالبه گر محوری از مسئولان باشد، ادامه داد: باید یک مرجع معتبر مشخص شود که گلایه‌مندان مقوله حجاب بدانند که برای هر سخنی در این رابطه، فقط می‌توان به آن مراجعه کرد. به‌موازات این، یک نهاد رسمی هم برای اعلام آمار و اطلاعات درباره برخورد‌ها و اقدامات انجام‌شده مشخص شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با همه این تفاسیر، من به شما می‌گویم که برای رضای خدا به وظیفه خود عمل کنید و از حاشیه نترسید، زیرا اگر بنا به ترس باشد، همواره در فضای مجازی و رسانه‌های معاند ممکن است موضوعی مطرح شود که هجمه فرهنگی علیه ما ایجاد کند.

هویت ملی یکی از مبانی فرهنگ است

محسن داوری، فرماندار مشهد در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت اقامه امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد و جوانب جامعه گفت: متأسفانه یکی از چالش‌هایی که امروزه وجود دارد، با محوریت توجه بیش از حد به بعضی از منکر‌ها و بی‌توجه به سایرین صورت می‌گیرد؛ به‌طور مثال، اگرچه پرداختن به هویت ملی یکی از اصول بنیادین فرهنگ در جامعه است، متأسفانه امروز شاهد هستیم که یکی از شرکت‌های هواپیمایی با اسم کاملاً غیر ایرانی، در روش تبلیغاتی خود در فضاسازی شهری، ارزش‌های ملی را به‌طور کامل نقض می‌کند و شاهد تابلو‌هایی در سطح شهر هستیم که تریبون تبلیغ ارزش‌های بیگانه است.
وی افزود: یکی دیگر از آسیب‌های موجود در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، تبدیل بعضی از مظاهر منکر به معروف است؛ تا جایی که امروز رسانه‌های معاند به‌گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که هنجارشکنی و بی‌قانونی در موضوع حجاب و عفاف، مصداق آزادی است و از سوی دیگر، با تبدیل بعضی از مصادیق معروف به منکر، مطالبه گری از مسئولان هم به‌جای پاسخگویی با واکنش‌های نابجا مواجه می‌شود.

بی‌حجابی، برهم زننده امنیت خانواده

محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست تصریح کرد: رویکرد اصلی ما ایجاد یک فضای روانی در جامعه است تا عناصر بدحجاب به عنوان برهم زنندگان ثبات اخلاقی جامعه و امنیت خانواده‌ها معرفی شوند. در شرایط کنونی هم بسیاری از مردم چنین نگاهی به بدحجاب‌ها دارند و به‌موازات تبیین این واقعیت، اگر برخورد سلبی هم جای خود را به فرهنگ‌سازی و اقدام تربیتی با محوریت فرهنگ بدهد، می‌توان امیدوار بود که شرایط به شیوه مطلوبی تغییر کند.
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->